- Instrucciones de preparación y envío de manuscritos:

El artículo puede estar escrito en cualquiera de los idiomas oficiales de la revista: inglés y español. Formatee todo el artículo usando Times Roman 11 puntos, paginas 8" x 11" numeradas y escritas a doble espacio y márgenes de 2.5 cm. Use sangría para cada nuevo párrafo. No use letras itálicas para expresiones en Latín como in vivo, et al., per se. Use puntos decimales, no comas. Use espacio para escribir miles (10 000 y mas) y Dólares Americanos para cifras monetarias, en este caso, si procede, debe indicar tipo de cambio utilizado cuando hay referencias a otras monedas. Las anotaciones matemáticas deben ser explicadas claramente en el texto. Las fórmulas deben ser enumeradas consecutivamente a lo largo del manuscrito como (1), (2), etcétera alineadas con el margen derecho de la pagina. Los símbolos poco usuales y las letras Griegas deben ser identificados. En el caso de ecuaciones que no alcancen en una columna, indique los cortes apropiados. Asegúrese de editar todo el artículo en forma muy cuidadosa.


- Página del Titulo (primera página):

El título del manuscrito debe ser breve e informativo. Los títulos son usados a menudo en sistemas que proveen información. Evite usar abreviaciones y fórmulas siempre que sea posible.

 

Para cada autor, provea una breve nota autobiográfica incluyendo nombre completo, afiliación, dirección e-mail y toda la información necesaria para contactar al autor. Evite identificar al autor(es) en el manuscrito, sea directamente o por citación, a fin de asegurar su anonimato.

 

Después de la lista de autores, clasifique su manuscrito en una de las tres categorías:

  • Trabajo conceptual
  • Trabajo empírico - investigación
  • Trabajo empírico - estudio de caso

Si debe mencionarse reconocimientos y apoyos financieros, deben incluirse solamente en la primera página, la cual es removida antes de ser enviado el manuscritoa los árbitros a fin de asegurar objetividad. En la versión final, aceptada para publicación, dichas menciones deben ir antes de las Referencias.

 

- Abstract o Resumen (segunda página):


El título del manuscrito y el abstract deben ser escritos en inglés y en español. El abstract debe tener no más de 250 palabras, debe ser conciso, factual y estructurado bajo los siguientes 4-6 subtítulos:

  • Propósito
  • Metodología/aproximación
  • Hallazgos
  • Limitaciones/implicaciones de la investigación (si hace falta)
  • Implicaciones prácticas (si hace falta)
  • Originalidad/valor del manuscrito
  • Después del abstract, incluya un máximo de 6 palabras clave, evitando palabras genéricas y plurales, y conceptos múltiples. Evite usar palabras conectores como "y","o", y abreviaciones que no están claramente establecidas en el campo de investigación apropiado.


- Texto:


El artículo debe escribirse usando lenguaje no técnico. Los títulos y subtítulos deben ser breves, claramente definidos y no numerados. Los textos en trabajos de investigación usualmente incluyen las siguientes secciones: Introducción, revisión de la literatura o antecedentes teóricos los cuales pueden servir o no como bases para formular hipótesis, métodos de investigación, resultados y análisis, discusión, conclusiones, limitaciones e implicaciones de la investigación (si hubiere), implicaciones prácticas o gerenciales (si hubiere), y direcciones para investigaciones futuras.

No use notas al pie de página ni notas al final del texto excepto cuando fueren absolutamente necesarias.

Use apéndices, tablas, figuras, fotos e ilustraciones en forma mínima e inclúyalas en páginas individuales al final del artículo, excepto los apéndices que deben seguir al texto en páginas separadas. Enumere las tablas, figuras, fotos, e ilustraciones consecutivamente en el orden de aparición en el texto, con números Arábigos (letras mayúsculas para los apéndices) y un título corto. En el texto, se debe mostrar la posición de la tabla, figura, foto o ilustración escribiendo en línea separada las palabras "Inserte Tabla 1 (o Figura 1 o Foto 1 o Ilustración 1) ". Los datos presentados en las tablas no deben duplicar los resultados descritos en otras partes en el texto. Evite usar líneas verticales en las tablas. Ubique las notas de pie de tabla debajo de la tabla e indíquelas con letras minúsculas superscritas. Las figuras deben estar en blanco y negro con sombreado mínimo. Las fotos e ilustraciones deben entregarse en original blanco y negro de buena calidad e intensidad media con encabezamiento.

Las citas de referencia en el texto deben incluir el apellido del autor(es) y el año de publicación, separados por una coma, entre paréntesis, y colocados antes del signo de puntuación o corte lógico de la oración. Si necesita usar varias citas, sepárelas con punto y comas y lístelas alfabéticamente. Incluya el número de página solo si es necesario cuando se usa párrafos citados o citas textuales. Basta usar el año entre paréntesis si el nombre del autor ya fue mencionado en el texto. Si dos o mas trabajos del mismo autor pertenecen al mismo año, diferéncielos añadiendo una a, b, etcétera después del año de publicación. Use et al. luego del apellido del primer autor por publicaciones hechas por cuatro o mas autores. Ejemplo: Los últimos hallazgos de Falcón (1996) han sido cuestionados por algunos (Rodríguez, 2005; Travis, 2004a; Travis,2004b), pero son generalmente aceptados por otros (Lee& Jones, 2001; Luna, Tovar, & Ford, 2004). Otros investigadores (Hunt et al., 1999; Lopez, 2003) han encontrado que....

 

- Referencias:

Asegúrese que toda referencia citada en el texto está incluida también en la lista de referencias (y vice versa). Cualquier referencia citada en el abstract o resumen debe ser incluida en forma completa. Resultados no publicados y comunicaciones personales no deben ser incluidos en la lista de referencias, pero pueden ser mencionados en el texto. La citación de una referencia como "in press" implica que el item ha sido aceptado para su publicación. Las referencias deben listarse primero alfabéticamente y luego, si hace falta, cronológicamente, a doble espacio, al final del texto en páginas separadas y sin sangría. Trabajos con el mismo autor y con dos, tres o cuatro coautores deben listarse alfabéticamente y no cronológicamente. Las referencias deben ser presentadas usando el siguiente formato:

 

o Revistas Académicas (Journals):

Dominguez, L.v.& Brenes, W. (1997). The Internationalization of Latin American enterprises and marketliberalization in the Americas: a vital linkage. Journal of Business Research, 38(1), 3-16.

 

Nakata, C. & Sivakumar, K. (1996). National cultureand new product development: an integrative review. Journal of Marketing, 60(January), 61-72.

 

_____ & _____. (2001). Instituting the marketingconcept in a multinational setting: the role of nationalculture. Journal of the Academy of Marketing Science,29(3), 255-275.

 

o Publicaciones en Serie y Periódicos:

Campbell, M. (2005, Abril 6). Expansion, pp. 99-104.


Jarur, P. & Keller, N. (2006, Julio 10). América Latinase queda en carrera por liderazgo minero. El Mercurio,p. B1.

 

o Proceedings de Conferencias:

Fraedrich, J.P., Ferrell O.C., & Jones, K. (1991). Anempirical investigation into the ethical philosophies ofmanagers. In Terry Childers et al. (Eds.), AMA WinterEducators´ Conference (pp. 463-468). Chicago: Ameri-can Marketing Association.

 

o Libros:

Hofstede, G. (1980). Culture´s Consequences:

International differences in work related values. Be-verly Hills, CAS: Sage.

 

_____. (1991). Cultures and organizations: Softwareof the mind. London: McGraw-hill.

 

Schluter, R. (2000). Investigación en turismo y hoteleria. Buenos Aires: Centro de Investigación y Estudios Turísticos.


Artículos en Libro Editado por Otro Autor(es):

Gordon, I. (2000). Organizing for relationship mar-keting. In A. Parvatiyar (Ed.), Handbook of relationshipmarketing (pp. 505-523). London: Sage.

 

Disertaciones Doctorales No Publicadas:

Hincks, W. (2002). An evaluation of lawlike genera-lizations in relationship marketing: Methods and appli-cation. Unpublished Ph. D. Dissertation, University ofTexas-Pan American, Edinburg.

 

o Fuentes Electrónicas:

Las páginas Web deben incluir el URL completo de la dirección electrónica de donde se obtuvo la información. Debe añadirse cualquier información adicional que se conozca (apellido del autor, fechas, título, referencia a una fuente de publicación, etc.). Las páginas Web pueden ser listadas separadamente (e.g., después de la lista de referencias) en sección diferente, si se quiere, o pueden ser incluidas en la lista de referencias. Ejemplo:

Forrester Research. (2003). Global online exports tosoar to $1.4 Trillion in 2004. Retrieved from http://www.forrester.com/ER/Press/Release/0,1769,433,FF.html.

Neuman, B.C. (1995). Security, payment, and privacyfor network commerce. IEEE Journal on Selected Areasin Communications, 23(8), 1523-31. Retrieved fromhttp://www.research.att.com/jsac/

 

- Envío de Artículos Revisados:

Un artículo aceptado condicionalmente bajo el requisito de hacer cambios menores o mayores puede ser sometido de nuevo a arbitraje como artículo revisado. La revisión de un artículo debe tener en cuenta las observaciones que tanto el editor como los árbitros hayan provisto en vistas a mejorar el artículo y su contribución al cuerpo de conocimientos objetivo. Ambos, el nuevo artículo y las Notas a los Árbitros que acompañan al artículo revisado deben reflejar dichas mejoras. Es posible que puedan necesitarse dos o más rondas de arbitraje hasta alcanzar la meta de un artículo publicable.

 

Envío Final del artículo:


Una vez aceptado para su publicación, la versión final del artículo debe ser enviado de forma electrónica al e-mail del editor, en dos archivos separados, a saber:

- Documento MS Word, siguiendo literalmente las instrucciones expuestas en esta guía para los autores,y

- Formato PDF. En esta versión se muestra el artículo en extenso con inclusión en los espacios respectivos de tablas, figuras, fotos o ilustraciones.

 

El autor(es) deben asegurarse de que el artículo está completo, gramaticalmente correcto y sin errores de ortografía y tipográficos. Pruebas de imprenta pueden ser ofrecidas antes de la publicación.

 

El envío por e-mail de la versión final debe estar acompañado del formulario de Copyright del Artículo llenado y firmado por el autor(es), que está disponible en la página Web del MBR. (www.asfae.cl)

 


 

Guidelines for Authors:

The objective of the Multidisciplinary Business Review is to publish journal articles in business, including all areas of administration and management such as business strategies, operations and functions, business ethics and social responsibility.  The main purpose of the journal is to serve as a medium of dissemination and exchange of ideas, research outcomes and other research interests among business scholars and practitioners.  
The journal is multidisciplinary and international in nature, strives to portray how best business is done around the word and how relevant can such knowledge be to business practitioners.   Manuscripts are encouraged from academics as well business practitioners.  The length of a manuscript should not exceed 7000 words including text, appendices, references, tables, figures, photos and illustrations. Longer manuscripts may be exceptionally considered if the contribution to length ratio appears to be high. 

Submission of Manuscripts
Manuscripts submitted to the journal must represent original research that has not been published in any journal and that is not being submitted for publication elsewhere.  All manuscripts submitted to the journal will be double-blind reviewed by three external reviewers.  The editor’s decision to reject or accept a manuscript for publication in the journal is highly influenced by the reviewers’ feedback. 
All submissions must be in electronic form, in one Microsoft Word document, following the instructions of the website “MBR Manuscript Submission,” or the email address Esta dirección electrónica esta protegida contra spam bots. Necesita activar JavaScript para visualizarla .  Submissions by hardcopy or fax cannot be considered, except when the author is unable to provide an electronic file.  In such exceptional cases, five hard copies of the manuscript should be sent to the editor:
José I. Rojas-Méndez, Ph.D.Editor Multidisciplinary Business ReviewAssociate Professor of International Business and MarketingSprott School of BusinessCarleton University925 Dunton Tower1125 Colonel By Drive, Ottawa, Ontario K1S 5B6, CANADATel. (613) 520 - 2600 ext. 8014E-mail: jose_rojas@carleton.caSkype: jrojasme Manuscript Preparation
The manuscript can be written in any of the official languages of the journal, English, Spanish or Portuguese.  An abstract must be written in two languages.  Format the entire manuscript using 11 points Times Roman, double spaced 8” x 11” numbered pages and wide (2.5 cm) margins.  Indent each new paragraph.  Do not use italics for expressions of Latin origin such as in vivo, et al., per se.  Use decimal points, not commas.  Use a space for thousands (10 000 and above) and US Dollars for monetary figures.  Mathematical notation should be clearly explained within the text.  Displayed formulae should be numbered consecutively throughout the manuscript as (1), (2), etc. flush with the right margin of the page. Unusual symbols and Greek letters should be identified.  For equations that may be too wide to fit in a single column, indicate appropriate breaks.
Make sure to proofread the entire manuscript very carefully.

Title Page (first page)
Title of manuscript should be concise and informative.  Titles are often used in information-retrieved systems.  Avoid abbreviations and formulae where possible.
For each author, a brief autobiographical note should be provided including full name, affiliation, e-mail address and full contact details.  An asterisk following the name should identify the contact author.  If at all possible, do not identify the author(s) in the body of the paper either directly or by citation in order to ensure anonymity. 
Below the list of authors, include a maximum of 6 keywords, avoiding general and plural terms, and multiple concepts.  Avoid using connectives such as ‘and’, ‘or’, and abbreviations that are not firmly established in the field of research.

Below the keywords, categorize your paper under one of these three classifications:

Conceptual paper Empirical paper – research Empirical paper – case study
If acknowledgements and information on grants are to be mentioned, they should only be included on the first page which is removed before the manuscript is sent to the reviewers in order to ensure objectivity.  In the final version, accepted for publication, they should be before the References. 

Abstract (second page)
The title of manuscript and the abstract should be written in English and one of the following languages: Spanish or Portuguese.  A concise, factual and structured abstract is required of no more than 250 words and set out under 4-6 sub-headings: Purpose Methodology/approach Findings Research limitations/implications (if applicable) Practical implications (if applicable) Originality/value of the manuscript   

Text
Please, write your text in good non-technical language.  Headings must be short, clearly defined and not numbered.  Usual sections of the text in research papers include: Introduction, literature review or theoretical background which may (not) be the basis to formulate hypotheses, research methods, results and analysis, discussion, conclusion, research limitations and implications (if any), practical or managerial implications (if any), and directions for future research. 
Notes and endnotes should not be used unless they are absolutely needed.  They may be used for citing Web sites.  In such exceptional cases, they must be identified in the text by consecutive numbers, enclosed in square brackets and listed at the end of the text on a separate double-spaced page.
Appendices, tables, figures, photos and illustrations should be kept to a minimum and included in individual pages at the end of the manuscript, except for the appendices that should follow the text in separate pages.  Number tables, figures, photos, and illustrations consecutively in accordance with their appearance in the text, with Arabic numerals (capital letters for appendices) and a brief title.  In the text, the position of the table, figure, photo or illustration should be shown by typing on a separate line the words “Insert Table 1 (or Figure 1 or Diagram1 or Photo 1 or Illustration 1) about here.”  Data presented in tables should not duplicate results described elsewhere in the text. Avoid vertical rules in tables. Place footnotes to tables below the table body and indicate them with superscript lowercase letters.  Figures must be white and black with minimum shading. Photos and illustrations must be supplied as good quality black and white original half tones with captions. 
Reference citations in the text should consist of the author’s surname and date of publication, separated by a comma, enclosed within parentheses, and should be inserted before punctuation and/or at a logical break in the sentence.  If several citations are needed, separate them with semicolons, and list alphabetically.  Give the page number only if necessary for a direct quote.  If the author’s name has just been listed in the text, the date in parenthesis is sufficient.  If two or more works by an author have the same year, distinguish them by placing a, b and so forth after the year of publication.  Use et al. after first author’s surname for works by four or more authors.  Example:  Falcon’s latest findings (1996) have been questioned by some (Rodriguez, 2005; Travis, 2004a; Travis, 2004b), but are generally accepted by others (Lee & Jones, 2001; Luna, Tovar, & Ford, 2004).  Other researchers (Hunt et al., 1999; Lopez, 2003) have found that…

References
Ensure that every reference cited in the text is also present in the reference list (and viceversa).  Any references cited in the abstract must be given in full.  Unpublished results and personal communications should not be in the reference list, but may be mentioned in the text.  Citation of a reference as “in press” implies that the item has been accepted for publication.  
References should be arranged first alphabetically and then further sorted chronologically if necessary, double-spaced, and attached to the text on a separate page.  Works with the same author and with two, three or four co-authors are listed alphabetically rather than chronologically.  References should be in the following format:

Journals: 
Dominguez, L.V.& Brenes, W. (1997). The Internationalization of Latin American enterprises and market liberalization in the Americas: a vital linkage. Journal of Business Research, 38(1), 3-16. Nakata, C. & Sivakumar, K. (1996). National culture and new product development: an integrative review. Journal of Marketing, 60(January), 61-72. _____ & _____. (2001). Instituting the marketing concept in a multinational setting: the role of national culture. Journal of the Academy of Marketing Science, 29(3), 255-275.

Periodical or Newspaper:
Campbell, M. (2005, Abril 6). Cheers! Con tequila.  Expansion, pp. 99-104. Jarur, P. & Keller, N. (2006, Julio 10). América Latina se queda en carrera por liderazgo minero. El Mercurio, p. B1. 

Conference Proceedings:
Fraedrich, J.P., Ferrell O.C., & Jones, K. (1991). An empirical investigation into the ethical philosophies of managers.  In Terry Childers et al. (Eds.), AMA Winter Educators’ Conference (pp. 463-468). Chicago: American Marketing Association.

Books:
Hofstede, G. (1980). Culture’s Consequences: International differences in work related values. Beverly Hills, CAS: Sage. _____. (1991). Cultures and organizations: Software of the mind. London: McGraw-Hill. Schluter, R. (2000). Investigación en turismo y hoteleria. Buenos Aires: Centro de Investigación y Estudios Turísticos
.
Article in a Book Edited by Another Author:
Gordon, I. (2000). Organizing for relationship marketing. In A. Parvatiyar (Ed.), Handbook of relationship marketing (pp. 505-523). London: Sage.

Unpublished Dissertations:
Hincks, W. (2002). An evaluation of lawlike generalizations in relationship marketing: Methods and application.  Unpublished Ph. D. Dissertation, University of Texas-Pan American, Edinburg.

Electronic Sources:
Forrester Research. (2003). Global online exports to soar to $1.4 Trillion in 2004. Retrieved from http://www.forrester.com/ER/Press/Release/0,1769,433,FF.html.
Neuman, B.C. (1995). Security, payment, and privacy for network commerce.  IEEE Journal on Selected Areas in Communications, 23(8), 1523-31. Retrieved from http://www.research.att.com/jsac/
Electronic sources such as Web sites should include the full URL of the electronic site address at which they may be found.  Any further information, if known (author’s surname, dates, title, reference to a source publication, etc.) should also be given.  Web sites can be listed separately (e.g., after the reference list) under a different heading if desired, or can be included in the reference list.

Submission of Revised Manuscript
A conditionally accepted manuscript under the requirement of minor or major changes can be submitted again as a revised manuscript. The revision of a manuscript should take into account the observations that both editor and reviewers have provided in order to improve the manuscript and its contribution to the targeted body of knowledge.  Both, the new manuscript and the Notes to the Reviewers accompanying the re-submission should reflect such improvements. It is possible that two or more rounds of revision may be needed in order to achieve the goal of a contributing publishable manuscript.   

Final Submission of Manuscript
Once accepted for publication, the final version of the manuscript must be provided in both electronic form (MS Word document) and print (one original).  The author(s) must ensure that the manuscript is complete, grammatically correct and without spelling or typographical errors. Proofs can be supplied prior to publication. 
The submission must be accompanied by a completed and signed Journal Article Copyright Form available from the Editor or on the MBR Web page, and a brief professional biography of each author. The Copyright Form transfers copyright of the article to the publisher in order to ensure the widest possible dissemination of information.  The author’s information should not exceed 150 words for each author and should include name, affiliation, current position, terminal degree, and e-mail address.